Tipsat av Ulf Dagerbrandt

Kalendern är uppdaterad och kategoriserad

23 / 11 / 2013

Sjösättning

23 / 11 / 2013

Vårrustning

Vårrustning

Efter några års funderande var det i år (2013) dags att segla Bottenviken runt. Naturligtvis med en rundning av den gula bojen i Töre, Bottenvikens nordligaste punkt. Förutfattade meningar om den finska sidan av Bottenviken hade vi naturligtvis med oss – grunda vatten, vandrande sandbankar, enbart ledsegling, långt, långt ute till havs och inga båtar ute. Lite annorlunda mer positiv bild genom Boris Ersson och boken ”Äventyr med Måsen” fanns också.

Vår rutt blev Norrbyn, Holmön, Kurjoviken (Skelleftehamn), Svinöra (Piteå), Luleå, Töre hamn, Båtskärsnäs, Kemi, Marjaniemi (en stor ö 3 mil utanför Uleåborg), Tankar (utanför Karleby), Jacobstad, Mässkär (utanför Jacobstad), Mickelsöarna, Simphamn och slutligen tillbaka i Norrbyn.

Tyvärr vad det lite si och så med vädret, framförallt var det blåsigt. På den finska sidan var vi inblåsta en vecka totalt. Däremot hade vi nästan alltid vinden med oss. Det blev lite att passa på när det inte blåste 12-18 meter, vilket ledde till långa etapper. Framförallt på den finska sidan, eftersom det fanns en tid att passa. Vår dotter Ida skulle ansluta i Wasa. Då blev det långt ute till havs, vilket inte alls är nödvändigt.

Annars finns det mycket väl utprickad närmare land exempelvis från Kemi till Uleåborg.  Då är det inte heller så långt till en bra natthamn. Helt inomskärs kan du gå från exempelvis Karleby till Jacobstad i en led som djupare än 2 meter. Liknande leder, dock inte lika skyddade, finns det ett antal av söder om Wasa ända ner till Åbolands skärgård.

När det gäller hamnar och serviceanda står en del ställen ut. På svenska sida är Kurjoviken en sådan hamn med ett mycket välskött klubbhus, Svinöra en annan med en mycket aktiv förening och välkomnande attityd.  Service är det också när Norrkusten Marina i Båtskärsnäs öppnar en söndag för att sälja ett nödvändigt finskt båtsportskort.

Seglingen från Piteå upp till Luleå präglades av broschyrväder och för första gången denna sommar blev det helt fullt i den södra gästhamnen . Troligen mest beroende på att det var stadsfest på gång, helt gratis med massor av artister, öltält, karuseller och folk. Här har Umeå kommun något att lära. Hit hade också en mindre segelbåtseskader från Stockholm sökt sig, som för övrigt gick nästan samma väg som vi.

I Töre hamn var det mindre liv vid den gula bojen. Det var vi i vår Hanse 331 och en plastfolkbåt från Tyskland med en yngre herre ombord som hittat hit. Men mest handlar det nog rundningen om själva ”grejen”, att ha varit till denna nordliga utpost med ett senare hemskickat ”certifikat”.

I Kemi blev vi liggande i 4 dagar. 18 sekundmeter från sydväst på Kemifyr höll oss i hamn. Hyrbil och landsvägen till Haparanda och Uleåborg vidgade vyerna. Därefter dubbla Gävlebukter till Marjaniemi (ca 80 nm). Inblåsta igen på en mycket fin ö, därefter drygt två Gävlebukter till Tankar (ca 85 nm). Och ett mindre skyddat skutt till Jacobsstad. Denna gång en nordlig kuling på gång. En mycket hjälpsam hamnkapten ordnade dock utmärkt vindskydd åt alla gästande båtar.

Hyrbil igen och en tur till Wasa, där båtarna från Umeå som deltagit i Bottenhavsregattan nu låg inblåsta och genomblåsta i Wasa Segelförenings hamn.  Kul såg det inte ut i deras studsande tillvaro. För övrigt mastade vinnaren i stora Lys,  Ove Lundmark, av på hemväg till Piteå.  X-102an hade väl fått nog.

Med också Ida ombord gav vi oss iväg igen och äntligen hade det fina vädret också anlänt. Mickelsöarna var ett av målen. Just då en OK hamn (med bäst skydd från nord) med bojar utlagda, men ingen ström. Däremot en jättesur hamnkapten som nog helst ville vara helt ensam på den nordliga utpost i Wasa skärgård.

Över Kvarken var det helt absolut vindstilla och ett helt platt vatten.  Säreget i sig, men som vanligt inte kul med långa motorkörningar. Simphamn för ytterligare en dag på sjön och sedan åter till Norrbyn.

Att resa är också sätt att träffa ett antal ibland udda, ibland väldigt intressanta människor. Så också denna gång när vi på Svinöra träffade på den seglare som nästan sänktes av Holmöfärjan i sommar. Eller det seglarpar från Uleåborg som nyligen tagit sin Bavaria 37 från Bottenviken runt alla Kanarieöarna och hem igen.  Nu en slags följebåt åt den 43-fotare som åskan slagit ned i med nästan helt utslagen elektronik som följd.  En resa på 280 nm tur och retur för reparation.

Massor att berätta hade också f.d. ägaren av Volvo Penta service i Jacobstad som bl.a. varit inblandad i byggandet av Jacobstads Vapen.  En båt som senare sjönk i hamnen efter att strömmen gått till köldvakten och larm saknades. Tragiskt.

Intressant var det också att prata med en av de personer som stått i spetsen för byggandet av den enorma sälbåt som ligger i Kurjoviken. Ett antal år hade det tagit, men vilken energi.

Slutligen också de två herrar som nu var ute med sin seglande allmogebåt med en mindre motor. Tyvärr avbröts deras enkla måltid på bryggan av att båten började ta in en massa vatten. Propelleraxeltätningen gav just upp. Vår hjälp bestod av uppmuntrande prat och att vi agerade jättetyngd i fören för att på något sätt fått upp propellergenomföringen ur vattnet. Kan bara säga att reparationen misslyckades, men de drog ändå iväg glatt pumpandes.

Vad tycker vi i efterskott om denna dryga 3-veckors tur?  Var det kul? Jo, det var det . Förutom alla sociala kontakter och den uppenbara gästfrihet som finns på många ställen, har vi blivit av med en del förutfattade meningar om vattnen i östra Bottenviken. Det är inga större problem att segla, bara man som vanligt håller reda på var man är. Det finns också fina hamnar på den finska sidan som Mässkär, Tankar och Marjanemi.  Den finska väderrapporten är också ett under av detaljrikedom, även om det blir fel ibland. Dessutom är det alltid kul att komma till nya ställen. Så ladda gärna för en tur runt Bottenviken.
Åt vilket håll spelar nog ingen roll, utan kolla vindförutsättningarna för en tid framöver.
Låt det avgöra.

Kurt-Åke och Inga-Britt

13 / 05 / 2013

Borrar i båten

bla bla

Efter en hård kamp in i det sista racet lyckades Johannes genom en kraftansträngning säkra titeln som bästa junior, med 7 poäng tillgodo på en 20 årig Nya Zeeländare. Allt som allt slutade han som 26:a i det 150 båtar starka startfältet. Han var därmed 4:e svensk varav  två världsmästare och en landslagsseglare före sig. USS kan nu stoltsera med sin andra världsmästare i OK-jolle. Thomas Hansson-Mild blev för övrigt 3:a denna gång. Anders Widding, också från USS slutade på en 88:e plats. Vi höjer på hatten för de allihop med ett extra grattis till Johannes. Vi hoppas också få se Johannes på USS årsmötet för uppvaktning och för att berätta mera om hur han bärgade titeln.

Båten ligger inbäddad i snö i Patholmsviken (vår 2013). Länge kvar till sjösättning.

Midsommarafton & Midsommardagen, Bredvik – Norrbyskär
Denna sommars segling inleddes för S/Y New Deals del med en eskadersegling där sju båtar hakade på från Obbola till Norrbyskär. Underbart väder och bra vindar. Väl på Norrbyskär umgicks vi, grillade, åt och drack i glada vänners lag. Som vanligt ett mycket trevligt midsommarfirande. Liv och Staffan firade en lugn och trevlig midsommarafton i sällskap med Ida och på midsommardagen tog de avsked av henne och började packa ihop för att inleda årets eskadersegling. S/Y Amphion stuvades och båten lämnade Obbola vid 14-tiden och styrde kosan mot Norrbyskär där Tommy och Bitte på S/Y New Deal inväntade. Färden ner var kylslagen men solig och på Kalmarn hade dagen varit het. Till skillnad mot förra sommarens eskader med fem deltagande båtar så var vi detta år ”bara” två båtar som bestämt oss för att segla tillsammans över till Finland – övriga tre från förra sommaren hade annat för sig detta år.

Söndag 24 juni, Norrbyskär – Rönnskären, Fäliskär
Efter planenlig avfärd kl. 7.00 för S/Y Amphion och S/Y New Deal från Norrbyskär så styrdes fören mot Rönnskären, en tur på 42 distansminuter. I år stod den Österbottniska skärgården på tur, planen var att utforska kuststräckan från Kristinestad i söder till Ny Karleby i norr. I soldis och nordostlig bris hissades trasorna och vi gled stilla ut i den svala morgonluften med sikte på Rönnskären. Bitvis god fart med vindkraft bitvis fick vi ge motorstöd, men vad gör väl det när S/Y Amphion, säsongen till ära skaffat en trebladig propeller med superb framdrift!

På färden över stannade vi till vid Lördagshällan för att ta en titt på alla sälar som låg där och guppade och solade. Väl framme tidig eftermiddag gled vi in i Fäliskärets fina hamn, en gammal nedlagd lotsstation på ett av Rönnskären i den finska ytterskärgården. Här häckar många fågelarter och Tommy blev anfallen av en ilsken labb när han råkade komma för nära ett rede på in vandring runt ön. Två ornitologer sysslade med ringmärkning och berättade att man hittat igen en av labbarna i södra Brasilien, vilken resa! En gemensam grillmiddag avnjöts i sittbrunnen på S/Y New Deal där vi övervakades av några fiskmåsar som spankulerade omkring på bryggan. Middagen följdes av en härlig finsk vedeldad bastu i den vackra sommarkvällen.

Måndag 25 juni, Fäliskär – Kristinestad
Vi tog det lite lugnt på morgonen och avseglade först kl 11,15 från Feliskär med sikte söderut mot Gåshällan ca 35 distansminuter. Vi länsade i svag nordostlig vind, jämn och fin sjö. Vinden tilltog och vred sedan mot ost. Väderrapporten förutspådde regn och nordostliga vindar 12 m/s under tisdagen och att då ligga ute på Gåshällan och kanske bli inblåsta där var inget som vi ville utsätta oss för, vi ändrade färdmål till Kristinestad. Detta innebar att vi angjorde bryggan i denna mysiga sjöfararstad med anor från 1600-talet först kl 22.40 efter 66 distansminuter, de sista 4-5 timmarna i regn, dålig sikt, grov sjö samt vindar upp emot 12 m/s. Blöta och trötta kröp vi till kojs efter att ha festat på en burk välförtjänt ”Bullens” pilsnerkorv. Hundarna klarade galant av denna, aningen oplanerade, tolvtimmarstripp.

Tisdag 26 juni – Onsdag 27 juni, Kristinestad
Tisdag och onsdag bjöd på växlande väder, stundtals ganska fint men det var korta stunder och under båda dagarna kraftiga vindar. Vi bestämde oss för att ta det lugnt och tillbringade dessa dagar i hamn. Vi turistade, vandrade runt i staden och besökte båtmuseum. Kristinestad har en mysig stadskärna med kullerstensbelagda gränder och låg väl bevarad bebyggelse från 1600-talet – påminner om svenska städer fram på 50-talet, synd bara att sådana kvarter revs i Sverige, framförallt i norr.

I Kristinestad var tjära den viktigaste handelsvaran på 1700-1800-talet. Borgarna seglade till Stockholm och bytte med den till sig salt som förvarades i stora magasin i stadens centrum. På 1700-talet fick en bonde leverera fem tunnor tjära i utbyte mot en tunna salt. Finska kvalitetskläder, skor och solglasögon blev dagens fynd och efter en god lunch på en av stadens uteserveringar styrde vi kosan mot S-market för inköp av finsk korv (Nakkimakkara), yoghurt och lakrits!

En del småfixande klarades av i båtarna, bl a fick S/Y New Deal till en bra lösning för kylskåpet som innebar bättre och enklare stuvning av varor. Tommy passade även på att se över S/Y Amphions brister och vips så var den sedan länge trasiga läslampan i salongen som ny igen. Under natten mot onsdag regnade det mycket kraftigt och med vindar kring 14 m/s så var det skönt att ligga säkert i hamn. Natten mot torsdag angjorde S/Y Utopi, med Ulf och Elisabeth i besättningen, Kristinestad på sin färd mot Åland.

Torsdag 28 juni, Kristinestad – Kaskö
Vi lättade ankar under förmiddagen med sikte mot Kaskö, en färd på 18 distansminuter. Lätta vindar och ganska fint väder men kallt tyckte Tommy som drog på sig långkalsongerna – igen! I Kaskö som är en riktig gammal sjöfararstad, tillika Finlands minsta stad mötte oss en stor hamnanläggning. Segelföreningens gästbrygga är nybyggd, riktigt fin och med fräscha toaletter, duschar och en stor fin bastu. 10 euro i hamn-avgift, 15 om man vill bada bastu.

Vi började med att leta upp restaurang ”Blå stunden” som Kent Pellander tipsat om för deras goda pizzor. I pittoresk miljö avnjöts där pizzor be-strödda med alltifrån rökt lax till tranbär. Mycket gott, så gott att det efteråt krävdes en tupplur i båten! I den sena och soliga sommarkvällen avnjöts därefter traditionellt bastubad med efterföljande grillmiddag. Vi låg långskepps och satt i S/Y New Deals sittbrunn när vattenhunden Tinja tog en tur på skarndäck och slant så att hon gled ner i vattnet mellan båt och brygga. Då hon inte hittade någon naturlig landgång simmade hon in under bryggan och lyckades få fotfäste på stenarna längst in mot land. Därifrån vägrade hon komma så det var bara för matte att klä av sig och hoppa i plurret, simma in till henne och lyfta ner henne i vattnet. Väl ute i det fria stod Tommy beredd med båtshaken och lyfte upp henne på bryggan. Än en gång hade vi stor nytta av den praktiska flytvästen med handtag på som vi fick av ”Stickan” för många år sedan.

Fredag 29 juni, Kaskö – Bredskäret
Fin och delvis solig morgon, svag sydlig bris, denna morgon var vi uppe med tuppen och efter frukost avseglade vi vid 9-tiden med kosan mot Bred- skäret, en färd om 39,6 distansminuter. Väl medvetna om att ett lågtryck med regn och sydlig kuling var i antågande framåt natten hade vi valt en hamn som skulle ge oss skydd mot kulingen. En gammal fiskehamn med betongbrygga, inga faciliteter förutom ett utedass. Lite stenigt, men med hjälp av ens och portar gick det fint att ta sig in till bryggan till vänster (öster) om piren. Här ligger man en bit ifrån färjeläget med trafik över till Bergön där man kan nå en affär om man promenerar 4 km från färjeläget. Som väntat blev det ett drygt dygn med kuling och regn. Besättningarna fick tillbringa lördagen med lite småfixande i båtarna, korta promenader med hundarna och vila.

Söndag 1 juli, Bredskäret – Wasa
Nu var det bryggröta och när solen visade sig från sin bästa sida så kastade vi loss kl. 9.00 med riktning Wasa. Efter 21 distansminuter i läns och halvvind mellan 6-11 m/s angjorde vi Wasa segelförenings klubbhamn. Här finns en imponerande byggnad i form av en serviceanläggning som dock ser flottare ut än vad fräschören inomhus svarar upp till. Wasa segelförening äger den gamla vackra seglarpaviljongen där numera en restaurang med fin utsikt över hamnen huserar. Soliga dagar kan man avnjuta sin middag på terrassen, hundar är dock portade här. Middagen avnjöts på segelpuben tvärs över viken och därefter såg vi EM-finalen i fotboll mellan Spanien och Italien på en sportpub mitt i staden.

Måndag 2 juli, Wasa
Sovmorgon, sol och vackert väder men fortfarande väldigt lite värme i luften. Vi tillbringade dagen i Wasa med tvätt av kläder, shopping, promenader i de vackra omgivningarna samt vila. Vi uppsökte bl.a. en marin butik med diverse intressanta prylar för sjöfarare. Rökt sik till lunch och en perfekt grillad laxsida till middag och därefter kunde vi somna nöjda med dagen.

Tisdag 3 juli, Wasa – Djupkastet
Vi vaknade tidigt till underbart väder och nu även med värme i luften. Vid 9- tiden kastade vi loss och färden gick mot Djupkastet, 18,4 distansminuter. Vi smög norrut för motor genom ett trångt sund med angivet djup 1,8 m. Det gick fint med en båt som sticker 1,95, ekolodet visade aldrig mindre än 2,20 mitt i fåran. Denna vackra genväg mynnar ut i Östmansfjärden där vi hissade segel. Vi passerade under Replotbron och även om den är hög så känns det inte helt säkert att passera under den. Vi fortsatte och gick på en stilla kryss upp till Djupkastet. Här har man skydd för alla vindar utom västlig och WSF har byggt stora fina bryggor med bojar. Här är man välkommen som gästande båt men bastu och klubbstuga är förbehållen WSF:s medlemmar. Vädret var underbart, relativt varmt och lite mygg.

Middagen dukades upp på bryggan, serverades med gott vin och avnjöts i den ljumma kvällen. Tommy och Liv var i sina ”essen” och dom tävlade i att duka upp den ena historien mer fantastisk än den andra, ingen brist på fantasi där inte. Skratten ekade i den underbara solnedgången och när våra magar började värka av alla skratt tyckte vi att det var dags för sömn.

Onsdag 4 juli, Djupkastet – Mickelsörarna
Sovmorgon, solen skiner och efter frukost påbörjade vi färden mot Mickelsörarna. Kraftig vind direkt i näbben, därför motorgång, 12,2 distansminuter, genom en mycket smal väl utprickad led. Vi är väldigt imponerade av finska sjöfartsverkets utprickning och enssystem, här satsas mycket resurser på sjöfarten. La till i Kummelskärets fina hamn. På Kummelskäret fanns tidigare en sjöbevaknings-station som numera fungerar som vandrarhem och här finns även ett café för de som besöker ön. Ett mycket fint utedass, bastu och grillplats finns här också. Några finlandssvenskar höll på att röka abborre och sik med alspån (klibbal för fuktens skull), enris och allöv. Vi fick lära oss att lite socker i botten, gärna utblandat med lite vatten ger fin brun färg på fisken. De delade generöst med sig och det var riktigt gott. Vi åt också grillad korv och hade ett gemytligt samkväm med österbott-ningarna. Kvällen slutade lite mer dramatiskt då en av fiskarna plötsligt blev akut sjuk. Liv, Bitte och Barbro (seglaren från Wasa), som visade sig vara en lärarkollega från sjuksköterskeutbildningen i Wasa, fick tjänstgöra till dess två räddningsbåtar från SOS alarm, Wasa anlände efter 45 minuter. Mannen togs till sjukhuset i Wasa och vi som blev kvar fick gå och lägga oss med en stilla bön om att det skulle gå bra för honom.

Torsdag 5 juli, Mickelsörarna – Mässkär
Vaknade vid 8-tiden, sol ute och fortfarande gans-ka mycket vind. Vid 10-tiden kastade vi loss och styrde kosan mot Mässkär, 37 distansminuter. Vi kryssade hela dagen i bra vind och angjorde bryggan kl. 17.40. Precis i inloppet till Mässkär dunsar S/Y Amphion på grund men allt gick som tur var bra. Här ligger man långskepps i den muddrade hamnen, ca 2 m djup längst in på bryggan. Väl i hamn kändes det som om vi passerat en klimat-zon, här var det underbart varmt och skönt. Många gästande båtar och en del av dem hade vi även träffat på Mickelsörarna. Ön var fantastiskt fin, lite Saltkråkan över den med en hel del fritidshus och hit gick en turbåt från Jakobstad. Här fanns också en gammal lots- och sjöbevakningsstation, numera vandrarhem, med tillgång till duschar och bastu. Efter en dusch blev det sill-middag med tillhörande snaps i glada vänners lag i sittbrunnen på S/Y Amphion och efter en varm och skön kväll somnade vi gott.

Fredag 6 juli, Mässkär – Jakobstad
Sovmorgon och efter en lunchbuffé i Forsstyrelsens vandrarhemsrestaurang lättade vi ankar och styrde mot Jakobstad, en sträcka på sju distansminuter. Ännu en riktigt varm dag, svaga vindar från sydost. I Jakobstad finns gästplatserna på bryggnocken i segelsällskapets hamn innanför stora hamnen. Här träffade vi på Ville som erbjöd oss skjuts in till cent-rum för bunkring. Med denna exklusiva taxiservice passade vi på att bunkra upp förråden rejält. Till middag ombord på S/Y New Deal blev det därefter hårdmacka med panerad stekt abborre och gräslök till förrätt, trancherad av ståupparen, tillika stjärnkocken Tommy. Denne man har också full koll på österbottnisk kultur med dess olika sedvänjor liksom världshistoriska händelser av intresse, ständigt fick vi oss ny kunskap till livs under resans gång, den ena historien mer intressant än den andra! Huvudrätten blev en grekisk sallad med ett glas kallt rosévin, kändes helt rätt i den tryckande värmen.

Lördag 7 juli, Jakobstad – Köpmanholmen
Vacker morgon, men nu visade prognosen att ett lågtryck var på väg söderifrån med nordlig vind och åskskurar. Vi tog en promenad in till staden (ca 2 km) och passade på att komplettera basutrustningen i den marina butiken för att därefter inta en härlig lunch på torget. Avfärd norrut mot Köpmanholmen i Larsmo socken, en spännande stilla motorgång längs ännu en grund men tack och lov muddrad farled. Enligt sjökortet 1,8 m – i verkligheten 2,5 m som grundast mitt i farleden (vattenståndet var normalt).

Väl framme efter 7,7 distansminuter var det lite svårt att få plats vid bryggan då det här är ett kärt utflyktsmål för fastlandsborna. Men framemot kvällen kunde S/Y Amphion lägga sig långsides mot bryggan med S/Y New Deal utanför sig. På Köpmanholmen finns en fin skärgårdsrestaurang, dusch och bastu – ingen hamnavgift. En naturstig leder upp till en utsiktsplats och på ön finns även ett galleri för konst-utställningar. Söndagen bjöd på mulet och disigt väder, men här ligger man helskyddad från nordliga vindar och vi hade ingen brådska att komma vidare. Under förmiddagen gled Johan och Barbro från Wasa in med sin vackra motorbåt Ulrika för ett kort stopp innan de skulle vidare ner till Jakobstad för bunkring. Vi lärde känna dem på Mickelsörarna och det blev ett kärt återseende. Vi hade hört att stjärnkocken Mikael Björklund från Åland (och TV-kändis) skulle komma och gästspela i restaurangen under temat ”Vårt Larsmo” denna dag. Menyn bestod av laxtartar med sikrom, hjortinnanlår och pannacotta. Vi gjorde ihärdiga försök att beställa bord, då det förutom god mat kunde förväntas fin underhållning av ”ståupparen” till kock. Vi lyckades tyvärr inte få plats men ordnade själva med en superb grillmiddag med ett gott Riojavin till som Bitte bjöd på. Trevligt samkväm till framåt 22.30 då grannbåtens kvinnliga fördäcksgast något bryskt antydde att vi skulle sänka volymen på vårt prat och skratt, det var dags att sova J….

Måndag 9 juli, Köpmanholmen – Gamla Karleby
Idag hade vi tänkt oss en restauranglunch på holmen men bestämde oss istället för att gå vidare norrut efter frukost. Spännande kanalfärd med enligt sjökortet en kritisk punkt där vi inte borde flyta fritt, men även denna gång gick det fint – vi skickade som vanligt S/Y New Deal först för att sondera djupen. Muddringen fungerar fint här i Finland och sjökortet skriver bara ut absolut garanterat djup vilket vid normalt vattenstånd oftast ligger flera decimeter under så länge man håller sig mitt i farlederna.
När vi kom ut på öppet vatten var det rätt så skvalpigt med nordostlig vind på 8 – 10 m/s. Vi rullade ut focken och seglade mot Gamla Karleby, ingen mat pga rullande båt men det gick bra då sträckan inte var längre än 20 distansminuter. Vi valde att gå in till GSF:s fina hamn Mustakari och vi lotsades in av en man till två platser långskepps i gästhamnen, avgiften här var på 10 euro. Här i hamnen har segelföreningen en stor paviljong med en anrik gammal restaurang, Mustakari sommarrestaurang.

Hungriga som vargar snyggade vi till oss och gick upp för att avnjuta en fantastisk middag med väl balanserade smaker och med en uppläggning som var en fröjd för ögat. Förvånansvärt rimliga priser dessutom. Kvällen avslutades sedan med en bastu för herrarna (10 euro). På tisdagen vaknade vi tidigt till hällande regn. Prognosen sa hård nordostlig vind (16 m/s), regn och dimma med signifikant våghöjd överstigande 2,5 m så det fick bli ännu en slappardag. Vi tog en promenad in till staden och handlade mat på tillbakavägen i en matbutik ca 1,5 km från hamnen. Middagen avnjöts på S/Y New Deal och bestod av asiatisk kycklingsallad med tillhörande dryck.

Onsdag 11 juli, Gamla Karleby – Tankar
Regn, regn och åter regn – idag tog vi beslut om att återvända till fosterlandet istället för att fortsätta mot Valsörarna som tänkt. Vi tog på oss regnställen och tuffade de tio distanserna ut till Tankar, en fyrplats och gammal sjöbevakningsstation som mötte oss i strålande sol! Här finns ett välbevarat fiskesamhälle där säljägare, fiskare och fyrvaktare bodde med sina familjer. Ett litet museum minner om säljakten och i ett av de gamla husen serveras laxsoppa för den som önskar. Till Tankar går det turbåt och det är ett populärt utflyktsmål för Gamla Karlebybor. En skyddad hamn med rejäl brygga, fin grillplats och naturligtvis en aktningsvärd bastu. Sista kvällen med gänget – vi grillade och åt nere i båten då det småningom drog lite kallt.

Torsdag 12 juli, Tankar – Holmön
Uppstigning 04.00 svensk tid dvs. 05.00 finsk tid, efter morgontoalett och frukost lättade vi ankar en timme senare. Uppehåll, svag sydvästlig vind och ganska god sikt men vi förberedde oss för regn. Vi hissade trasorna men fick stötta med motor i brist på vind mest hela vägen. Ett par lätta regnskurar, några dimbankar men sedan sken det upp och Kvarkenturen blev en varm, stilla och riktigt angenäm upplevelse. Vi angjorde Byviken 55 distansminuter och 10,5 timmar senare och valde att stanna här för hundarnas skull. Många båtar låg i hamnen, flera långväga gäster bl.a. från Tyskland. Vi åt en sillmiddag med taberas på snapsen i sittbrunnen under kapellet på S/Y New Deal.

Fredag 13 juli, Holmön – Bredvik
Upp i ottan då vi bestämt tid för avfärd till kl 8.00. I vanlig ordning ösregn och ingen vind så motorn fick stånka på hela vägen hem till Bredvik, 19,65 distansminuter. Vädret var allt annat än kul med regn och emellanåt tät dimma, det enda positiva var väl att det inte var någon sjö. Väl fastknuten i hemmahamnen var vi ändå överens om att även denna sommars eskader var lyckad trots mindre bra väder. Den finska skärgården är väl värd ett besök och vi har inte varit där för sista gången.

Vid pennorna; Liv och Bitte

Midsommarafton & Midsommardagen, Bredvik – Norrbyskär
Denna sommars segling inleddes för S/Y New Deals del med en eskadersegling där sju båtar hakade på från Obbola till Norrbyskär. Underbart väder och bra vindar. Väl på Norrbyskär umgicks vi, grillade, åt och drack i glada vänners lag. Som vanligt ett mycket trevligt midsommarfirande. Liv och Staffan firade en lugn och trevlig midsommarafton i sällskap med Ida och på midsommardagen tog de avsked av henne och började packa ihop för att inleda årets eskadersegling. S/Y Amphion stuvades och båten lämnade Obbola vid 14-tiden och styrde kosan mot Norrbyskär där Tommy och Bitte på S/Y New Deal inväntade. Färden ner var kylslagen men solig och på Kalmarn hade dagen varit het. Till skillnad mot förra sommarens eskader med fem deltagande båtar så var vi detta år ”bara” två båtar som bestämt oss för att segla tillsammans över till Finland – övriga tre från förra sommaren hade annat för sig detta år. 

Söndag 24 juni, Norrbyskär – Rönnskären, Fäliskär
Efter planenlig avfärd kl. 7.00 för S/Y Amphion och S/Y New Deal från Norrbyskär så styrdes fören mot Rönnskären, en tur på 42 distansminuter. I år stod den Österbottniska skärgården på tur, planen var att utforska kuststräckan från Kristinestad i söder till Ny Karleby i norr. I soldis och nordostlig bris hissades trasorna och vi gled stilla ut i den svala morgonluften med sikte på Rönnskären. Bitvis god fart med vindkraft bitvis fick vi ge motorstöd, men vad gör väl det när S/Y Amphion, säsongen till ära skaffat en trebladig propeller med superb framdrift!

På färden över stannade vi till vid Lördagshällan för att ta en titt på alla sälar som låg där och guppade och solade. Väl framme tidig eftermiddag gled vi in i Fäliskärets fina hamn, en gammal nedlagd lotsstation på ett av Rönnskären i den finska ytterskärgården. Här häckar många fågelarter och Tommy blev anfallen av en ilsken labb när han råkade komma för nära ett rede på in vandring runt ön. Två ornitologer sysslade med ringmärkning och berättade att man hittat igen en av labbarna i södra Brasilien, vilken resa! En gemensam grillmiddag avnjöts i sittbrunnen på S/Y New Deal där vi övervakades av några fiskmåsar som spankulerade omkring på bryggan. Middagen följdes av en härlig finsk vedeldad bastu i den vackra sommarkvällen.

Måndag 25 juni, Fäliskär – Kristinestad
Vi tog det lite lugnt på morgonen och avseglade först kl 11,15 från Feliskär med sikte söderut mot Gåshällan ca 35 distansminuter. Vi länsade i svag nordostlig vind, jämn och fin sjö. Vinden tilltog och vred sedan mot ost. Väderrapporten förutspådde regn och nordostliga vindar 12 m/s under tisdagen och att då ligga ute på Gåshällan och kanske bli inblåsta där var inget som vi ville utsätta oss för, vi ändrade färdmål till Kristinestad. Detta innebar att vi angjorde bryggan i denna mysiga sjöfararstad med anor från 1600-talet först kl 22.40 efter 66 distansminuter, de sista 4-5 timmarna i regn, dålig sikt, grov sjö samt vindar upp emot 12 m/s. Blöta och trötta kröp vi till kojs efter att ha festat på en burk välförtjänt ”Bullens” pilsnerkorv. Hundarna klarade galant av denna, aningen oplanerade, tolvtimmarstripp.

Tisdag 26 juni – Onsdag 27 juni, Kristinestad
Tisdag och onsdag bjöd på växlande väder, stundtals ganska fint men det var korta stunder och under båda dagarna kraftiga vindar. Vi bestämde oss för att ta det lugnt och tillbringade dessa dagar i hamn. Vi turistade, vandrade runt i staden och besökte båtmuseum. Kristinestad har en mysig stadskärna med kullerstensbelagda gränder och låg väl bevarad bebyggelse från 1600-talet – påminner om svenska städer fram på 50-talet, synd bara att sådana kvarter revs i Sverige, framförallt i norr.

I Kristinestad var tjära den viktigaste handelsvaran på 1700-1800-talet. Borgarna seglade till Stockholm och bytte med den till sig salt som förvarades i stora magasin i stadens centrum. På 1700-talet fick en bonde leverera fem tunnor tjära i utbyte mot en tunna salt. Finska kvalitetskläder, skor och solglasögon blev dagens fynd och efter en god lunch på en av stadens uteserveringar styrde vi kosan mot S-market för inköp av finsk korv (Nakkimakkara), yoghurt och lakrits!

En del småfixande klarades av i båtarna, bl a fick S/Y New Deal till en bra lösning för kylskåpet som innebar bättre och enklare stuvning av varor. Tommy passade även på att se över S/Y Amphions brister och vips så var den sedan länge trasiga läslampan i salongen som ny igen. Under natten mot onsdag regnade det mycket kraftigt och med vindar kring 14 m/s så var det skönt att ligga säkert i hamn. Natten mot torsdag angjorde S/Y Utopi, med Ulf och Elisabeth i besättningen, Kristinestad på sin färd mot Åland.

Torsdag 28 juni, Kristinestad – Kaskö
Vi lättade ankar under förmiddagen med sikte mot Kaskö, en färd på 18 distansminuter. Lätta vindar och ganska fint väder men kallt tyckte Tommy som drog på sig långkalsongerna – igen! I Kaskö som är en riktig gammal sjöfararstad, tillika Finlands minsta stad mötte oss en stor hamnanläggning. Segelföreningens gästbrygga är nybyggd, riktigt fin och med fräscha toaletter, duschar och en stor fin bastu. 10 euro i hamn-avgift, 15 om man vill bada bastu.

Vi började med att leta upp restaurang ”Blå stunden” som Kent Pellander tipsat om för deras goda pizzor. I pittoresk miljö avnjöts där pizzor be-strödda med alltifrån rökt lax till tranbär. Mycket gott, så gott att det efteråt krävdes en tupplur i båten! I den sena och soliga sommarkvällen avnjöts därefter traditionellt bastubad med efterföljande grillmiddag. Vi låg långskepps och satt i S/Y New Deals sittbrunn när vattenhunden Tinja tog en tur på skarndäck och slant så att hon gled ner i vattnet mellan båt och brygga. Då hon inte hittade någon naturlig landgång simmade hon in under bryggan och lyckades få fotfäste på stenarna längst in mot land. Därifrån vägrade hon komma så det var bara för matte att klä av sig och hoppa i plurret, simma in till henne och lyfta ner henne i vattnet. Väl ute i det fria stod Tommy beredd med båtshaken och lyfte upp henne på bryggan. Än en gång hade vi stor nytta av den praktiska flytvästen med handtag på som vi fick av ”Stickan” för många år sedan.

Fredag 29 juni, Kaskö – Bredskäret
Fin och delvis solig morgon, svag sydlig bris, denna morgon var vi uppe med tuppen och efter frukost avseglade vi vid 9-tiden med kosan mot Bred- skäret, en färd om 39,6 distansminuter. Väl medvetna om att ett lågtryck med regn och sydlig kuling var i antågande framåt natten hade vi valt en hamn som skulle ge oss skydd mot kulingen. En gammal fiskehamn med betongbrygga, inga faciliteter förutom ett utedass. Lite stenigt, men med hjälp av ens och portar gick det fint att ta sig in till bryggan till vänster (öster) om piren. Här ligger man en bit ifrån färjeläget med trafik över till Bergön där man kan nå en affär om man promenerar 4 km från färjeläget. Som väntat blev det ett drygt dygn med kuling och regn. Besättningarna fick tillbringa lördagen med lite småfixande i båtarna, korta promenader med hundarna och vila.

Söndag 1 juli, Bredskäret – Wasa
Nu var det bryggröta och när solen visade sig från sin bästa sida så kastade vi loss kl. 9.00 med riktning Wasa. Efter 21 distansminuter i läns och halvvind mellan 6-11 m/s angjorde vi Wasa segelförenings klubbhamn. Här finns en imponerande byggnad i form av en serviceanläggning som dock ser flottare ut än vad fräschören inomhus svarar upp till. Wasa segelförening äger den gamla vackra seglarpaviljongen där numera en restaurang med fin utsikt över hamnen huserar. Soliga dagar kan man avnjuta sin middag på terrassen, hundar är dock portade här. Middagen avnjöts på segelpuben tvärs över viken och därefter såg vi EM-finalen i fotboll mellan Spanien och Italien på en sportpub mitt i staden.

Måndag 2 juli, Wasa
Sovmorgon, sol och vackert väder men fortfarande väldigt lite värme i luften. Vi tillbringade dagen i Wasa med tvätt av kläder, shopping, promenader i de vackra omgivningarna samt vila. Vi uppsökte bl.a. en marin butik med diverse intressanta prylar för sjöfarare. Rökt sik till lunch och en perfekt grillad laxsida till middag och därefter kunde vi somna nöjda med dagen.

Tisdag 3 juli, Wasa – Djupkastet
Vi vaknade tidigt till underbart väder och nu även med värme i luften. Vid 9- tiden kastade vi loss och färden gick mot Djupkastet, 18,4 distansminuter. Vi smög norrut för motor genom ett trångt sund med angivet djup 1,8 m. Det gick fint med en båt som sticker 1,95, ekolodet visade aldrig mindre än 2,20 mitt i fåran. Denna vackra genväg mynnar ut i Östmansfjärden där vi hissade segel. Vi passerade under Replotbron och även om den är hög så känns det inte helt säkert att passera under den. Vi fortsatte och gick på en stilla kryss upp till Djupkastet. Här har man skydd för alla vindar utom västlig och WSF har byggt stora fina bryggor med bojar. Här är man välkommen som gästande båt men bastu och klubbstuga är förbehållen WSF:s medlemmar. Vädret var underbart, relativt varmt och lite mygg.

Middagen dukades upp på bryggan, serverades med gott vin och avnjöts i den ljumma kvällen. Tommy och Liv var i sina ”essen” och dom tävlade i att duka upp den ena historien mer fantastisk än den andra, ingen brist på fantasi där inte. Skratten ekade i den underbara solnedgången och när våra magar började värka av alla skratt tyckte vi att det var dags för sömn.

Onsdag 4 juli, Djupkastet – Mickelsörarna
Sovmorgon, solen skiner och efter frukost påbörjade vi färden mot Mickelsörarna. Kraftig vind direkt i näbben, därför motorgång, 12,2 distansminuter, genom en mycket smal väl utprickad led. Vi är väldigt imponerade av finska sjöfartsverkets utprickning och enssystem, här satsas mycket resurser på sjöfarten. La till i Kummelskärets fina hamn. På Kummelskäret fanns tidigare en sjöbevaknings-station som numera fungerar som vandrarhem och här finns även ett café för de som besöker ön. Ett mycket fint utedass, bastu och grillplats finns här också. Några finlandssvenskar höll på att röka abborre och sik med alspån (klibbal för fuktens skull), enris och allöv. Vi fick lära oss att lite socker i botten, gärna utblandat med lite vatten ger fin brun färg på fisken. De delade generöst med sig och det var riktigt gott. Vi åt också grillad korv och hade ett gemytligt samkväm med österbott-ningarna. Kvällen slutade lite mer dramatiskt då en av fiskarna plötsligt blev akut sjuk. Liv, Bitte och Barbro (seglaren från Wasa), som visade sig vara en lärarkollega från sjuksköterskeutbildningen i Wasa, fick tjänstgöra till dess två räddningsbåtar från SOS alarm, Wasa anlände efter 45 minuter. Mannen togs till sjukhuset i Wasa och vi som blev kvar fick gå och lägga oss med en stilla bön om att det skulle gå bra för honom.

Torsdag 5 juli, Mickelsörarna – Mässkär
Vaknade vid 8-tiden, sol ute och fortfarande gans-ka mycket vind. Vid 10-tiden kastade vi loss och styrde kosan mot Mässkär, 37 distansminuter. Vi kryssade hela dagen i bra vind och angjorde bryggan kl. 17.40. Precis i inloppet till Mässkär dunsar S/Y Amphion på grund men allt gick som tur var bra. Här ligger man långskepps i den muddrade hamnen, ca 2 m djup längst in på bryggan. Väl i hamn kändes det som om vi passerat en klimat-zon, här var det underbart varmt och skönt. Många gästande båtar och en del av dem hade vi även träffat på Mickelsörarna. Ön var fantastiskt fin, lite Saltkråkan över den med en hel del fritidshus och hit gick en turbåt från Jakobstad. Här fanns också en gammal lots- och sjöbevakningsstation, numera vandrarhem, med tillgång till duschar och bastu. Efter en dusch blev det sill-middag med tillhörande snaps i glada vänners lag i sittbrunnen på S/Y Amphion och efter en varm och skön kväll somnade vi gott.

Fredag 6 juli, Mässkär – Jakobstad
Sovmorgon och efter en lunchbuffé i Forsstyrelsens vandrarhemsrestaurang lättade vi ankar och styrde mot Jakobstad, en sträcka på sju distansminuter. Ännu en riktigt varm dag, svaga vindar från sydost. I Jakobstad finns gästplatserna på bryggnocken i segelsällskapets hamn innanför stora hamnen. Här träffade vi på Ville som erbjöd oss skjuts in till cent-rum för bunkring. Med denna exklusiva taxiservice passade vi på att bunkra upp förråden rejält. Till middag ombord på S/Y New Deal blev det därefter hårdmacka med panerad stekt abborre och gräslök till förrätt, trancherad av ståupparen, tillika stjärnkocken Tommy. Denne man har också full koll på österbottnisk kultur med dess olika sedvänjor liksom världshistoriska händelser av intresse, ständigt fick vi oss ny kunskap till livs under resans gång, den ena historien mer intressant än den andra! Huvudrätten blev en grekisk sallad med ett glas kallt rosévin, kändes helt rätt i den tryckande värmen.

Lördag 7 juli, Jakobstad – Köpmanholmen
Vacker morgon, men nu visade prognosen att ett lågtryck var på väg söderifrån med nordlig vind och åskskurar. Vi tog en promenad in till staden (ca 2 km) och passade på att komplettera basutrustningen i den marina butiken för att därefter inta en härlig lunch på torget. Avfärd norrut mot Köpmanholmen i Larsmo socken, en spännande stilla motorgång längs ännu en grund men tack och lov muddrad farled. Enligt sjökortet 1,8 m – i verkligheten 2,5 m som grundast mitt i farleden (vattenståndet var normalt).

Väl framme efter 7,7 distansminuter var det lite svårt att få plats vid bryggan då det här är ett kärt utflyktsmål för fastlandsborna. Men framemot kvällen kunde S/Y Amphion lägga sig långsides mot bryggan med S/Y New Deal utanför sig. På Köpmanholmen finns en fin skärgårdsrestaurang, dusch och bastu – ingen hamnavgift. En naturstig leder upp till en utsiktsplats och på ön finns även ett galleri för konst-utställningar. Söndagen bjöd på mulet och disigt väder, men här ligger man helskyddad från nordliga vindar och vi hade ingen brådska att komma vidare. Under förmiddagen gled Johan och Barbro från Wasa in med sin vackra motorbåt Ulrika för ett kort stopp innan de skulle vidare ner till Jakobstad för bunkring. Vi lärde känna dem på Mickelsörarna och det blev ett kärt återseende. Vi hade hört att stjärnkocken Mikael Björklund från Åland (och TV-kändis) skulle komma och gästspela i restaurangen under temat ”Vårt Larsmo” denna dag. Menyn bestod av laxtartar med sikrom, hjortinnanlår och pannacotta. Vi gjorde ihärdiga försök att beställa bord, då det förutom god mat kunde förväntas fin underhållning av ”ståupparen” till kock. Vi lyckades tyvärr inte få plats men ordnade själva med en superb grillmiddag med ett gott Riojavin till som Bitte bjöd på. Trevligt samkväm till framåt 22.30 då grannbåtens kvinnliga fördäcksgast något bryskt antydde att vi skulle sänka volymen på vårt prat och skratt, det var dags att sova J….

Måndag 9 juli, Köpmanholmen – Gamla Karleby
Idag hade vi tänkt oss en restauranglunch på holmen men bestämde oss istället för att gå vidare norrut efter frukost. Spännande kanalfärd med enligt sjökortet en kritisk punkt där vi inte borde flyta fritt, men även denna gång gick det fint – vi skickade som vanligt S/Y New Deal först för att sondera djupen. Muddringen fungerar fint här i Finland och sjökortet skriver bara ut absolut garanterat djup vilket vid normalt vattenstånd oftast ligger flera decimeter under så länge man håller sig mitt i farlederna.
När vi kom ut på öppet vatten var det rätt så skvalpigt med nordostlig vind på 8 – 10 m/s. Vi rullade ut focken och seglade mot Gamla Karleby, ingen mat pga rullande båt men det gick bra då sträckan inte var längre än 20 distansminuter. Vi valde att gå in till GSF:s fina hamn Mustakari och vi lotsades in av en man till två platser långskepps i gästhamnen, avgiften här var på 10 euro. Här i hamnen har segelföreningen en stor paviljong med en anrik gammal restaurang, Mustakari sommarrestaurang.

Hungriga som vargar snyggade vi till oss och gick upp för att avnjuta en fantastisk middag med väl balanserade smaker och med en uppläggning som var en fröjd för ögat. Förvånansvärt rimliga priser dessutom. Kvällen avslutades sedan med en bastu för herrarna (10 euro). På tisdagen vaknade vi tidigt till hällande regn. Prognosen sa hård nordostlig vind (16 m/s), regn och dimma med signifikant våghöjd överstigande 2,5 m så det fick bli ännu en slappardag. Vi tog en promenad in till staden och handlade mat på tillbakavägen i en matbutik ca 1,5 km från hamnen. Middagen avnjöts på S/Y New Deal och bestod av asiatisk kycklingsallad med tillhörande dryck.

Onsdag 11 juli, Gamla Karleby – Tankar
Regn, regn och åter regn – idag tog vi beslut om att återvända till fosterlandet istället för att fortsätta mot Valsörarna som tänkt. Vi tog på oss regnställen och tuffade de tio distanserna ut till Tankar, en fyrplats och gammal sjöbevakningsstation som mötte oss i strålande sol! Här finns ett välbevarat fiskesamhälle där säljägare, fiskare och fyrvaktare bodde med sina familjer. Ett litet museum minner om säljakten och i ett av de gamla husen serveras laxsoppa för den som önskar. Till Tankar går det turbåt och det är ett populärt utflyktsmål för Gamla Karlebybor. En skyddad hamn med rejäl brygga, fin grillplats och naturligtvis en aktningsvärd bastu. Sista kvällen med gänget – vi grillade och åt nere i båten då det småningom drog lite kallt.

Torsdag 12 juli, Tankar – Holmön
Uppstigning 04.00 svensk tid dvs. 05.00 finsk tid, efter morgontoalett och frukost lättade vi ankar en timme senare. Uppehåll, svag sydvästlig vind och ganska god sikt men vi förberedde oss för regn. Vi hissade trasorna men fick stötta med motor i brist på vind mest hela vägen. Ett par lätta regnskurar, några dimbankar men sedan sken det upp och Kvarkenturen blev en varm, stilla och riktigt angenäm upplevelse. Vi angjorde Byviken 55 distansminuter och 10,5 timmar senare och valde att stanna här för hundarnas skull. Många båtar låg i hamnen, flera långväga gäster bl.a. från Tyskland. Vi åt en sillmiddag med taberas på snapsen i sittbrunnen under kapellet på S/Y New Deal.

Fredag 13 juli, Holmön – Bredvik
Upp i ottan då vi bestämt tid för avfärd till kl 8.00. I vanlig ordning ösregn och ingen vind så motorn fick stånka på hela vägen hem till Bredvik, 19,65 distansminuter. Vädret var allt annat än kul med regn och emellanåt tät dimma, det enda positiva var väl att det inte var någon sjö. Väl fastknuten i hemmahamnen var vi ändå överens om att även denna sommars eskader var lyckad trots mindre bra väder. Den finska skärgården är väl värd ett besök och vi har inte varit där för sista gången.

Vid pennorna; Liv och Bitte


1 8 9 10 11